03 September 2008

Kenangan Ramadhan - Terima Kasih Ustaz

Tahun ini merupakan tahun pertama saya menyambut Ramadhan di Semenanjung Malaysia setelah tiga tahun menyambut Ramadhan di Sarawak Bumi Kenyalang. Tiga tahun menyambut Ramadhan di Sarawak telah mengukir pelbagai kenangan yang tak dapat dilupakan. Saat azan berkumandang menandakan waktu berbuka puasa telah mengingatkan saya kenangan-kenangan ketika di Sarawak.

Sosok yang paling membekas di jiwa saya sempena Ramadhan ialah pensyarah saya semasa di Sarawak iaitu Ustaz Che Bakar Che Mat. Sewaktu Ramadhan beliau selalu berbuka puasa bersama-sama kami, para mahasiswa. Kami biasanya akan menganjurkan majlis berbuka puasa di surau kampus. Kami akan bersama-sama memasak juadah untuk berbuka puasa. Ustaz Che Bakar selalu menyertai kami memasak juadah berbuka puasa. Ustaz Che Bakar memang suka memasak dan masakannya memang sedap. Sambil memasak Ustaz Che Bakar akan berbual dengan kami sambil memberikan pengajaran-pengajaran yang berguna. Celotehnya yang bersahaja membuatkan kami tidak bosan mendengarnya.

Ramadhan kali ini menggamit rindu saya untuk berbuka bersama Ustaz Che Bakar.

Ustaz Che Bakar memang istimewa kepada saya. Beliau banyak mendidik dan membentuk saya menjadi insan yang hidup kerana Allah dan memberi manfaat kepada manusia. Beliau banyak mengajar saya untuk menjadi seorang daie yang bagus walaupun saya sekarang masih belum lagi menjadi daie yang bagus. Ustaz Che Bakar juga seorang yang tinggi siasahnya. Pandangan-pandangan beliau amat bermanfaat untuk saya dalam menggerakkan usaha saya yang tak seberapa ini untuk Islam. Ustaz Che Bakar merupakan seorang yang cukup sederhana dan merendah diri.

Ustaz Che Bakar seorang yang aktif dalam dakwah. Beliau menggunakan semaksimum mungkin masa beliau untuk Islam. Beliau menggunakan pelbagai ruang dan peluang untuk berdakwah.

Sebagai seorang pensyarah, beliau menggunakan sepenuhnya pentas akademik untuk berdakwah. Beliau menyertai pelbagai seminar, wacana dan simposium samada di Sarawak ataupun negeri-negeri lain. Beliau juga aktif menghasilkan pelbagai penulisan akademik.

Beliau juga aktif bersukan. Beliau merupakan pemain pasukan bolasepak veteran universiti. Kelibatnya di tengah padang cukup senang untuk dikenali. Beliau cukup selesa menggenakan pakaian yang menutup aurat untuk bersukan. Beliau bukan sekadar dikenali dengan pakaian yang menutup aurat tetapi mutu permainan yang ditampilkan menjadikan beliau disegani di kalangan warga kampus.

Ustaz Che Bakar juga aktif bersama Unit Saudara Kita (USK), satu unit yang membantu golongan Saudara Baru. Pelbagai program di jalankan antaranya Kelas Fardhu Ain, Kelas Al-Quran, Majlis Pengislaman, Bimbingan Solat dan pelbagai lagi. Saya berkesempatan mengikuti Ustaz Che Bakar dalam beberapa program. Sebak hati saya apabila menyaksikan Saudara Kita mempelajari Al Quran daripada Ustaz Che Bakar. Kesungguhan yang mereka tunjukkan untuk mempelajari Kitabullah walaupun mereka sudah berusia cukup mengesankan hati saya. Saya juga sempat mengikuti Majlis Pengislaman Saudara Kita. Saya kira satu mengalaman yang cukup berharga untuk saya. Saya berkesempatan mengajarkan Kalimah Syahadah kepada beberapa orang bakal Saudara Kita pada masa itu.

Terlalu banyak kenangan saya bersama Ustaz Che Bakar. Semakin panjang tulisan ini semakin sebak dada saya. Cukuplah sekadar ini untuk kali ini. Terima kasih ustaz.

Terima Kasih Ustaz...

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hmm..tak terkata..sgt2 terkesan..

NIZA.Ati berkata...

Fathi ke? Bekas Presiden JPS?
Dok cite psl ustadz che bakar ni...Ttb teringat die... Ni nak g srwk diz week..tp g weekend mcm xdan nak jumpa jek...

Jon Albert berkata...

Mungkin kot... he he

Uwais Al-Qarni berkata...

Huh...srwk kembali mengusik kenangan di jiwa hehe...lama x kontek ust che bkr..kali terakhir bersama ustaz kt sarikin berdakwah di kg bidayuh..huhu rindunyeee....